کد خبر: ۵۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸

رشد ۱۰ تا ۴۲ درصدی قیمت خودرو

بعد از ۱۵ ماه تثبیت قیمت کارخانه‌‌ای خودرو و بیش از یک هفته از زمانی که قرار بود قیمت‌‌های جدید اعلام شود در نهایت روز گذشته لیست قیمت‌های پایه خودروسازان رونمایی شد که از تغییراتی بین ۱۰ تا ۴۲درصد حکایت دارد. بر این اساس روز یکشنبه محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در نشستی خبری اعلام کرد که محصولات خودروسازان به طور میانگین ۵/ ۲۹درصد رشد خواهد داشت.
به گزارش خودروکار - با این وجود لیست قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت محصولات ایران‌خودرو به طور میانگین 1/ 34درصد و محصولات سایپا 6/ 25درصد رشد داشته است که میانگین این دو رقم 5/ 29درصد است. اما این نکته مغفول مانده که تعداد محصولات ایران‌خودرو بسیار بیشتر از سایپاست و وزن بیشتری دارد که اگر میانگین وزنی آنها را محاسبه کنیم میانگین رشد قیمت حدودا 32درصد خواهد بود. در این بین بیشتر محصولات ایران‌خودرو و یکی از محصولات سایپا رشد 42درصدی را ثبت کرده‌اند

پژو 207 دستی فرمان برقی، پژو پارس TU5، پژو پارس سفارشی ELX با موتور TU5، پژو پارس سال، پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU7P، پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P، پژو GLX دوگانه‌سوز، دنا پلاس، راناپلاس، رانا پلاس با موتور TU5P و سقف شیشه‌ای، پژو 206 تیپ 2 و پژو 206 تیپ 3 هاچ‌بک با سقف شیشه‌ای خودروهایی بودند که سقف افزایش 42درصدی قیمت داشته‌اند. در مقابل دو مدل هایما S5 و S7 هیچ رشد قیمتی نداشته و کوییک اتوماتیک با کمترین میزان رشد، 10درصد افزایش را تجربه کرده است. با این وجود قیمت‌هایی که در لیست منتشر‌شده وجود دارند قیمت‌های پایه هستند و مواردی مثل عوارض و مالیات در آنها محاسبه نشده است.


در اطلاعیه ایران‌خودرو آمده است متناسب با نوع خودرو 5/ 13 تا 5/ 16درصد مالیات ارزش افزوده، شماره‌گذاری و عوارض مربوط به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو  همچنین هزینه ثابت شماره‌گذاری، پست و بیمه شخص ثالث به قیمت پایه اضافه خواهد شد. به محصولات سایپا نیز سه درصد عوارض شهرداری، شش درصد مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات شماره‌گذاری، 5/ 2درصد مالیات هوای پاک، چهارمیلیون و 250هزار تومان بیمه شخص ثالث و همین‌طور حدودا 600هزار تومان خدمات شماره‌گذاری، پست و نصب پلاک اضافه می‌شود.

بنابراین هنوز به طور دقیق قیمت نهایی محصولات مشخص نیست و همه قیمت‌هایی که منشر شده، قیمت پایه محصولات است که باید هزینه‌های جانبی آن اضافه شود تا قیمت نهایی مشخص شود. همچنین در ادامه، قیمتی که با قیمت بازار مقایسه شده قیمت پایه است. احتمالا تا چند روز دیگر قیمت نهایی محصولات در سایت خودروسازان بارگذاری خواهد شد.


 جزئیات رشد قیمت
همانطورکه گفته شد سقف افزایش قیمت اعمال‌شده در قیمت‌گذاری جدید خودرو 42درصد است. پژو 207 دستی فرمان برقی با سقف افزایش قیمت از 187میلیون و 279هزار تومان به 265میلیون و 936هزار تومان رسید. قیمت این خودرو در بازار 783میلیون تومان است؛ بنابراین این خودرو همچنان 194درصد ارزان‌تر از بازار توسط تولیدکننده به فروش می‌رسد. پژو 207 دستی نیز با درصد رشد قیمت مشابه از 181میلیون و 372هزار تومان به 288میلیون و 474هزار تومان رسید که نسبت به نرخ 765میلیون تومانی بازار همچنان 197درصد ارزان‌تر است. پژو 207 دستی با سقف شیشه‌ای که پیش از این 205میلیون و 434هزار تومان بود حالا 288میلیون و 474هزار تومان قیمت‌گذاری شده تا با 4/ 40درصد رشد قیمتی، همچنان 183 درصد از قیمت بازار که 816 میلیون تومان است ارزان‌تر باشد. پژو 207 اتوماتیک اما نسبت به باقی هم‌خانواده‌های خود درصد رشد قیمت کمتری، 1/ 24درصد، تجربه کرده است.

این خودرو که از آذرماه سال 1400 به قیمت 280‌میلیون و 718هزار تومان به فروش می‌رفت، 348میلیون و 390هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که همچنان 187درصد کمتر از قیمت یک‌میلیارد‌تومانی بازار است. مروری بر قیمت‌های جدید پژو پارس داشته باشیم. پژو پارس TU5 به میزان 213میلیون و هشت‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده که 42درصد افزایش را نسبت به قیمت 150میلیون و پنجاه هزار تومان قبلی نشان می‌دهد که نسبت به قیمت 715میلیون‌تومانی بازار از تفاوت 236درصدی حکایت دارد. پژو پارس سفارشی ELX با موتور TU5 که پیش از این 180میلیون و 153هزار تومان قیمت داشت، پس از این با قیمت پایه 255میلیون و 818هزار تومان به فروش خواهد رسید که حاکی از رشد 42درصدی بهای آن دارد. این خودرو در بازار 785میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین همچنان قیمت آن در بازار 207درصد بیشتر از کارخانه است.  پژو پارس LX سفارشی با موتور TU5 نیز 228میلیون و 874هزار تومان قیمت‌گذاری شده که نسبت به 161میلیون و 84هزار تومانی که پیش از این قیمت داشت، 42درصد رشد را نشان می‌دهد.

قیمت این خودرو در بازار 724میلیون تومان است که نشان می‌دهد شکاف 217درصدی بین قیمت بازار و کارخانه وجود خواهد داشت. پژوپارس سال که یکی از پرطرفدارترین خودروهای موجود در بازار است پیش از این 144میلیون و 188هزار تومان قیمت داشت که با قیمت‌‌گذاری جدید بهای آن در کارخانه به 204میلیون و 747هزار تومان رسیده که از رشد 42درصدی قیمت این خودرو حکایت دارد. پژوپارس سال در بازار 700میلیون تومان خرید و فروش می‌‌شود که 242درصد بیشتر از قیمت تعیین‌شده برای کارخانه است.

پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU7P که در بازار 665میلیون تومان است، قیمت کارخانه‌ای 259میلیون و 599هزار تومانی گرفته که 42درصد بیشتر از قیمت 182میلیون و 816هزار تومانی قبلی و 156درصد کمتر از قیمت بازار است. پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P آخرین مدلی از پژوپارس است که بررسی می‌کنیم این خودرو که تاکنون 161میلیون و 428هزار تومان فروخته می‌شد اکنون 229میلیون و 228هزار تومان قیمت‌گذاری شده که نشان از رشد 42درصدی نرخ آن دارد. بهای این خودرو همچنان 160درصد کمتر از قیمت 595میلیون تومانی بازار است.


پژو GLX دوگانه‌‌سوز که تنها مدلی از این پژو است که همچنان تولید می‌شود 180میلیون و 490هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. بهای کارخانه‌ای این خودرو پیش از این 127میلیون و 105هزار تومان بود. بنابراین این خودرو 42درصد افزایش قیمت داشته است با این وجود نرخ آن در بازار 510میلیون تومان است که نشان می‌دهد همچنان شکاف 183درصدی بین قیمت کارخانه‌ای و بازار این خودرو وجود دارد.

سری هم به انواع خودروی دنا بزنیم. دنا پلاس که در بازار 810میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، در قیمت‌گذاری شورای رقابت قیمت آن به 281میلیون و 437هزار تومان رسیده که 42درصد بیشتر از نرخ 198میلیون و 195هزار تومانی قبلی این خودرو بوده اما همچنان 188درصد ارزان‌تر از بازار است. دنا توربوشارژ نیز 390میلیون و 985هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. قیمت قبلی این خودرو 297میلیون و 88هزار تومان بود. بنابراین درصد رشد قیمت این خودرو 6/ 31درصد است. قیمت آن در بازار نیز 926میلیون تومان است که 137درصد گران‌تر از قیمت جدید مصوب است. قیمت دناپلاس اتوماتیک با موتور EF7-TC که قیمت قبلی آن 348میلیون و 695هزار تومان بود، با تصمیم شورای رقابت به 457میلیون و 89هزار تومان رسیده تا 1/ 31درصد رشد قیمت داشته و فاصله قیمتی 117درصدی با نرخ 991میلیون تومانی بازار داشته باشد.

راناپلاس محصول دیگر ایران‌خودرو است که تغییرات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. قیمت این خودرو از 186میلیون و 455هزار تومان به 264میلیون و 767هزار تومان رسیده تا رشد قیمت 42درصدی را ثبت کند. این خودرو در بازار 613میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که 132درصد بیشتر از قیمت مصوب است. رانا پلاس با موتور TU5P و سقف شیشه‌ای و گیربکس شش‌سرعته دستی نیز 42درصد رشد قیمت داشته و از 200میلیون و 184هزار تومان به 284میلیون و 262هزار تومان رسیده است. با این وجود بهای این خودرو در بازار 139درصد بیشتر قیمت تصویب‌شده و حدود 678 میلیون تومان است.

قیمت سمند سورن گازسوز EF7 نیز به 314میلیون و 522 هزار تومان رسیده است. بهای رسمی این خودرو پیش از این 240میلیون و 711 هزار تومان بود. بنابراین نرخ رشد قیمت این خودرو 7/ 30درصد است که همچنان 126 درصد کمتر از قیمت 710میلیون تومانی بازار است. سمند سورن ELX EF7 هم تقریبا درصد رشد مشابهی داشته و 9/ 30درصد گران شده است. پیش از این قیمت این خودرو 211میلیون و 599هزار تومان بود که حالا با تصمیم شورای رقابت قیمت آن به 277میلیون و 78هزار تومان رسیده است. نرخ این خودرو در بازار 680میلیون تومان یعنی 145درصد بیشتر از قیمت تعیین‌شده است.

تارا، محصول دیگر ایران‌خودرو، پیش از این 256 میلیون و 300 هزار تومان قیمت داشت که حالا با مصوبه شورای رقابت، قیمت آن به 326 میلیون و 76هزار تومان رسیده که حاکی از رشد 2/ 27درصدی است. این خودرو در بازار 840میلیون تومان است که 158 درصد گران‌تر از قیمت اعلام‌شده است. تارا اتوماتیک نیز 367 میلیون و 484 هزار تومان قیمت داشت که در قیمت‌گذاری جدید بهای آن به 416 میلیون و 265 هزار تومان رسیده است. بنابراین رشد قیمت این خودرو 3/ 13درصد بوده است. تارا اتوماتیک در بازار یک میلیارد تومان یعنی 140درصد بیشتر از قیمت پایه اعلام‌شده خرید و فروش می‌شود.


دیگر خودروی پرطرفدار بازار یعنی پژو 206 تیپ 2 با قیمت پایه 130 میلیون و 332هزار تومان به فروش می‌رفت که با افزایش صورت‌گرفته قیمت پایه آن، 185میلیون و 71هزار تومان، 42درصد رشد را نشان می‌دهد. قیمت پایه اعلام‌شده که عوارض و مالیات و غیره نیز به آن اضافه خواهد شد 230درصد کمتر از قیمت 610میلیون تومانی بازار است. پژو 206 تیپ 3 هاچ‌بک با سقف شیشه‌ای نیز 42 درصد رشد را در قیمت پایه خود تجربه کرده و از 158میلیون و 176هزار تومان، به 224میلیون و 611هزار تومان رسیده است که 184درصد کمتر از قیمت 638میلیون تومانی بازار است.

محصولات مونتاژی ایران‌خودرو یعنی هایما S7 پلاس توربوشارژ اتوماتیک و هایما S5 توربوشارژ اتوماتیک AT6 هیچ تغییر قیمتی را تجربه نکرده‌اند و قیمت پایه آنها به منوال گذشته به‌ترتیب 742میلیون و 229هزار تومان و 705میلیون و 175هزار تومان باقی مانده است. به سراغ تغییرات قیمتی محصولات سایپا برویم. بیشترین درصد رشد قیمت بین محصولات این خودروساز بزرگ مربوط به ساینا S است که قیمت پایه آن بدون در نظر گرفتن عوارض و مالیات از 146میلیون و 572هزار تومان به 208میلیون و 133هزار تومان رسیده تا درصد رشد سقف یعنی 42درصد را تجربه کند.

قیمت این خودرو در بازار 403میلیون تومان یعنی 94درصد بیشتر از قیمت تعیین‌شده است. کوییک S نیز تقریبا به رشد قیمتی سقف نزدیک شده و با رسیدن به 225میلیون و 400هزار تومان از 159میلیون و 698هزار تومان 41درصد رشد قیمتی را ثبت کرده است. نرخ این خودرو نیز در بازار 86درصد بیشتر از قیمت تصویبی و حدودا 420میلیون تومان است. کوییک معمولی نیز با 15 درصد رشد قیمت از 145میلیون و 18هزار تومان به 166میلیون و 46 هزار تومان رسیده است.

 کوییک اتوماتیک کمترین میزان افزایش قیمت بین خودروهای سایپا را با 10درصد رشد به خود اختصاص داده است. این خودرو که پیش از این 250میلیون و 866 هزار تومان قیمت پایه داشت اکنون 275میلیون و 952هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. قیمت این خودرو در بازار 79درصد گران‌تر یعنی 493میلیون تومان است.  آخرین خودرویی که مورد بررسی قرار می‌دهیم محصول دیگر سایپا یعنی شاهین است. این خودرو نیز با 19درصد رشد قیمت از 303میلیون و 907هزار تومان به 360میلیون و 140هزار تومان یعنی 96درصد ارزان‌تر از قیمت 705میلیون تومانی بازار رسیده است.

دنیای اقتصاد 

برچسب ها: قیمت خودرو
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار